Hjælp modtageren

Vi kan roligt antage to ting om modtagerne. Det ene er, at tid er en knap ressource. Det andet er, at de ønsker selv at kunne vurdere og vælge, hvor dybt de går ind i en sag. Det gælder, uanset hvilken organisation eller institution vi beskæftiger os med, og uanset hvilket beslutningsniveau der er tale om.

Med hensyn til tid, så skrives notater til mennesker, der forbereder sig til og deltager i møder, hvor de vurderer, diskuterer og træffer beslutninger. Lige fra morgenstunden kan den stå på møde, nyt møde og atter møde. Indtil de går hjem. Hvilket ofte sker iført en stabel papirer. Eller måske det hele ligger på en iPad (hvilket i øvrigt stiller ekstra krav til overskuelighed). Måske har de ti notater med sig hjem. Notater, som skal læses før i dag bliver til i morgen, hvor nye møder står i kø.

Hvis de ti notater hver især skal have fx ti-tolv minutters opmærksomhed, tager det omkring to timer at forberede sig til den kommende dag. Det kommer ikke til at ske. Modtageren har brug for redskaber til at kunne navigere.

Hvis man gerne vil bidrage til, at modtageren får en valgmulighed, skal man skrive – og redigere – sin tekst, så modtageren frit kan vælge én af tre tilgange: Den hurtige afkodning, den lidt mere grundige (men stadig knappe) læsning eller den dybtgående og tidskrævende granskning.